20. turpinājums sarunai par pedagoģiju - Aurovilla - skolas 1.daļa

Ojārs Rode

01.08.2020.

Sveiciens pedagoģijas un pašizaugsmes faniem!

Aurovillā ir daudz dažādu skoliņu un bērnudārzi. Vispirms iepazīsim bērnudārzus.

 

Par Aurovillas bērnudārziem vispār

 

Vienā bērnudārza grupā parasti ir ap 10, 12 bērni. Grupas apzīmētas krāsām: dzelteno grupu veido trīs gadus veci, Apelsīnu grupa četrgadnieki, Zilā grupa piecus gadus veci un Zaļā grupa sešus gadus veci utt. Katrā grupā ir daži bērni, kuri nāk neregulāri. Katrā grupā ir galvenais skolotājs un palīgs. Visās grupās skolotāji nāk no Francijas, Vācijas, Itālijas un Indijas. Bērnu kultūras sajaukums ir vēl daudzveidīgāks. Viņi visi ir aurovīliešu bērni, bet mājās runājamās valodas var svārstīties no tamilu līdz krievu, franču un hindi valodām. Visām šīm grupām kopīgā valoda un mācību valoda bērnudārzā ir angļu.

Bērnudārzi atrodas ēkās, kas projektēta atbilstoši vajadzībām un atrodas pilsētas teritorijā. Tās ir lielas, vienstāva ēkas, kurā ir četras klases, ēdamistaba, bibliotēka, bērnu tualetes telpa un liela atvērta aktivitāšu zona. Ēka ir ar dziļiem logu sēdekļiem un koka akcentiem, klases durvis krāsotas košās krāsās. Aiz oranžajām durvīm atradīsit Oranžo grupu utt.

Apļveida centrālajā telpā viena siena ir veltīta lielam ziņojumu dēlim, kur brīvprātīgie ir izvietojuši pievilcīgu displeju, lai ilustrētu (piemēram) vēja jēdzienu. Uz citas sienas ir ļoti liels akvārijs bērna acu līmenī, kur zivis sapņaini peld starp zemūdens papardes. Pie citas sienas tiek izvietoti bērnu darbi.

Lielajā nodarbību telpā dažreiz ir deju vai kustību klase, citreiz bērni tur var atrasties, spēlējot paši savas spēles. Spēļu laukumā ēkas aizmugurē ir šūpoles un liela kāpelēšanas ierīce. Ir mazgāšanās vieta un liela ierobežota āra smilšu zona un peldbaseins. Ēkas ieskauj ziedi un bērnu stādīti dārzi.

Bērni, kas nav pietiekami veci, lai brauktu ar velosipēdu, atbrauc ar autobusu, vai vecāku transportu. Ierašanās - no pulksten 8:00 līdz 8:30. 8:30 vai nedaudz vēlāk katra grupa pulcējas rīta aplim, lai dalītos stāstos un kopīgi darbotos. Katrs aplis sākas ar nelielu rituālu. Bērni sēž uz grīdas aplī, aizdedz sveci, aizver acis un dažas minūtes mierīgi meditē. Šī “koncentrēšanās” ir unikāla Aurovilijas prakse, kas tiek izmantota, lai sāktu un dažreiz noslēgtu tikšanās, nodarbības, sarunas utt. Ir novērots, ka tai ir lieliski nomierinoša un centrējoša iedarbība, pat uz visaktīvākajiem bērniem. Pēc rīta apļa ir laiks sarunām un plānotajām aktivitātēm. 10:30 ir uzkodas, pusdienas, kas tiek pasniegtas blakus esošajā ēdamistabas telpā, pulksten 12:00. Pēc pusdienām bērni spēlējas, līdz ir pienācis laiks doties uz mājām. Bērnudārza mācību programma ietver piecās personības sfērās.

Atmosfēra skolā ir silta un mīloša, vienkārša un skaista. Bērni jūtas ļoti droši, viņu pieredze apliecina, ka te atradīsies viņiem piemērota vieta viņu vajadzību apmierināšanai.
Viss bērnudārzs bieži izvēlas vienu tēmu, kas rada gan dalīšanās, gan vienotības sajūtu.
Starp dažādu kultūru un tautību bērniem veidojas dabiska draudzība, veicinot cilvēku vienotības sajūtu.

Katru rītu ieejas zāles centrā ir ziedu grozs, ar kuru pagatavot kolamu - tradicionālu tamilu ziedu noformējumu. Bērni spontāni sāk gatavot kolamu vai palīdz to izdarīt skolotājam. Bērnus, spēlējoties ar ziediem, pārņem īpaša jutība.

Visiem skolotājiem ir iespēja nedēļas laikā pabūt kopā ar visiem bērniem. Tas palīdz radīt vienotības un integrācijas sajūtu skolotāju un bērnu attiecībās.

 

Šri Aurobindo un Māte ir uzsvēruši fiziskās kultūras nozīmi, kuras galvenais mērķis ir ķermeņa šūnās iepludināt augstāku apziņu. Māte sacīja: “Attīstot ķermeni ar skaidrām un saredzamām metodēm, mēs palīdzam dvēseles augšanai”.

Apmēram divdesmit minūtes pēc rīta uzkodām bērni var brīvi spēlēties rotaļu laukumā, kur ir slidkalniņi, šūpoles, tuneļu komplekts ar paceltu eju, “pērtiķu tilts”- staigāšanai vai iekaroties, stienis līdzsvaram, ķēžu siena u.c. ierīces. Skolotāji viņus vēro, ļaujot brīvi spēlēties grupās vai atsevišķi. Spēlē spēles, kurām nav konkurences elementu, bet kuras veicina sadarbību. Līderības un saskarsmes spējas attīstās spontāni.

Periodiski deju skolotājs strādā ar bērniem, veicot kustības, kas tiek pasniegtas kā spēles un vienkārši vingrinājumi, kas izraisa izmaiņas viņu ķermeņa apziņā.

Vingrinājumi un spēles rosina koncentrēšanos un ļauj bērniem izprast savu ķermeni, apjaust savu varēšanu, savas ķermeņa iespējas.

 Bērni vismaz divas reizes nedēļā dodas uz peldbaseinu un ar spēļu palīdzību apgūst daudzus pirms peldēšanas vingrinājumus.

Šri Aurobindo un māte ir norādījušas uz faktu, ka personības vitālais treniņš šobrīd tiek veikts nezinātniski. Viņi ir īpaši uzsvēruši mūsu jutekļu orgānu reakciju attīstīšanu un apmācību, lai sagatavotu iekšējo sajūtu. Svarīga nozīme ir estētiskās, skaistuma izjūtas, harmonijas un kārtības attīstīšanai. Emocionālo personību var viegli izkropļot, ja bērna augšanai netiek radīti piemēroti apstākļi. Mūsdienu dzīves satricinājumos bērniem parādās daudz emocionālu problēmu. Bērni tiek rosināti (nevis uzspiežot, bet panākot to, ka bērni paši pie tiem nonāk) vienkāršiem paradumiem. Ienākot ēkā, viņiem ir paredzēts sakārtot sandales noteiktā kārtībā. Ja viņi izmanto kādu grāmatu vai spēli, tiek sagaidīts, ka to pēc izmantošanas, novietos savā vietā; Gaidāma kārtība visos darbos, arī pacietība un uzmanība, piemēram, nepārtraukt pieaugušo vai citu bērnu; Roku mazgāšana pirms un pēc ēšanas; Zobu tīrīšana pēc pusdienām un mutes skalošana pēc uzkodas. Bērni tiek mudināti vismaz izmēģināt visus piedāvātos ēdienus. Šeit skolotāji nevis piespiež, bet maigi uzstāj, ja redz, ka bērns atsakās no ēdiena. Skolotāji cieši vēro bērnus un atrod piemērotus konfliktu risināšanas veidus, ja tādi parādās. Viens no risinājumiem, piemēram, ir nodalīt cīnītājus, notupties acu līmenī ar viņiem un likt katram izskaidrot, kas un kāpēc ir konflikts. Nav tieksme apspiest bērnu enerģiju, bet ievirzīt to pozitīvā gultnē. Bērni nekad netiek vērtēti kā “slikti”.

Ir daudz iespēju bezmaksas radošām, sevis izteicošām nodarbībām, piemēram, lielie bloki, lego, zīmēšana, gleznošana un drāma. Drāma palīdz bērniem attīstīt  juteklisko reakciju, veicina iztēles attīstību un paplašina apziņu, spēju labāk kontrolēt emocijas.

Regulāri tiek izspēlētas spēles maņu spēju attīstīšanai. Redzes trenēšanai ir pieejamas labas spēles, taču skolotāji ir izstrādājuši daudzas citas vienkāršas spēles maņu attīstībai, kurās izmanto tādus dabīgus objektus kā augļus un sēklas.

Bērni apgūst daudzas dziesmas angļu, tamilu, franču un sanskritu valodās, vecākā grupa sāk apgūt muzikālo notāciju.

Māte mācīja, ka parasti bērns pirms septiņiem gadiem rīkojas neapzināti, tāpēc “ir jāizkopj viņa uzmanība, spēja koncentrēties uz to, ko viņš dara, nepieciešams dod pietiekamas zināšanas, lai viņš nebūtu kā mazs dzīvnieks, bet piederētu cilvēcei ”.

Bērni tiek aicināti apzināties apkārtējo pasauli. Viņi dodas daudzos braucienos uz fermām, pludmalēm, mežiem, kanjoniem un ezeriem Aurovillas apkārtnē. Bērni iemācās novērtēt dabu un tās daudzveidību no savas pieredzes tajā.

Dabas izpētes ietvaros skolā ieved daudzus dzīvniekus un putnus: uz skolu ved bruņurupučus, čūskas, ķirzakas un citas izplatītas sugas.

Bērni piedalās vienkārša ēdiena gatavošanā un dārzkopībā. Viņi svin Ziemassvētkus, Ganesh Chaturthi, Deepavali, kā arī Šri Aurobindo un Mātes dzimšanas dienas.
Bērnudārzā bērni dzird četras valodas: angļu, tamilu, franču un sanskrita. Angļu valoda ir mācību valoda. Citās valodās bērni apgūst vienkāršas dziesmas, skaitļus un vārdus. Šajā vecumā bērni īpaši uztver citu valodu skaņas. Ja viņi iemācīsies reproducēt šīs skaņas, kad viņu vokālie orgāni ir visplastiskākie, kļūstot vecākiem, tie vieglāk apgūs valodas.

Visi bērni ir iesaistīti maņu darbībās, kas nodrošina labu pamatu lasīšanas un rakstīšanas prasmju attīstīšanai. Kad bērni ir gatavi, viņi tiek mudināti nodarboties ar lasīšanu un rakstīšanu.

Jaunākajās grupās matemātiskie jēdzieni tiek ieviesti, izmantojot šķirošanu, grupēšanu, algoritmus, salīdzinājumus, manipulējot ar skaitļiem no 0 līdz 12. Vecākie bērni apgūst matemātiskos jēdzienus, izmantojot spēles, strādājot ar skaitļiem līdz 50, ar vienkāršu saskaitīšanu, atņemšanu un reizēm pat reizināšanu un dalīšanu. Izpratne par svaru, apjomu, laiku un laukumu tiek attīstīta, izmantojot spēles un vienkāršus, bet piemērotus materiālus.

Uzsvars tiek likts uz praktisku mācīšanos, nevis uz abstraktu domāšanu, bērnudārzs konsekventi pieturas pie bērnu integrētas izglītības idejas.

Pastāv spēcīgs, bet smalks līdzsvars starp bērna individuālo vajadzību apmierināšanu un grupas vajadzību apmierināšanu. Bērniem ir daudz iespēju pašizpausmei un savu interešu izpētei, taču tiek sagaidīts, ka viņi būs arī cieņpilni un saudzīgi viens pret otru, sadarbosies, dalīsies, klausīsies utt. Dienas ritmā ir līdzīgs līdzsvars, kas mijas starp enerģiskām aktivitātēm un klusām aktivitātēm, virzītām aktivitātēm un brīvas izvēles aktivitātēm.

Bērnudārza mācību programmās tiek likts uzsvars uz novērošanas un koncentrēšanās spēju un maņu attīstīšanu dažādos veidos. Bērna augšanas fiziskajam, vitālajam, intuitīvajam, sociālajam un garīgajam aspektam bērnudārzā rodama sava vieta spēlē (kas ir bērnu darbs). Tas pilnībā atbilst bērnudārza mērķim: bērna izaugsmes veicināšana visos aspektos un virzība uz dievišķo apziņu.

Viena no bērnudārza īpašajām iezīmēm ir darbs pie ķermeņa kustībām. Visa vecuma bērniem ir izstrādāti atbilstoši vingrinājumi un aktivitātes, kas izceļ un nostiprina neverbālās īpašības. Attīstība notiek no viena maza sasnieguma uz nākamo un aiznākamo, pieaugošā grūtības pakāpē. Bērni daudzās dažādās darbībās apzinās savu ķermeni, to kā viņi pārvietojas un kur atrodas viņu smaguma centrs. Viņi var eksperimentēt ar staigāšanu dažādos veidos, ātri, lēni, velkot, ejot pa līniju, ejot pa dēli; ejot augšup, lejup, caur virkni šķēršļu; staigājot augšup pa kāpnes; ejot aizsietām acīm; ejot mūzikas pavadījumā, sintezējot deju un fizisko terapiju.

Ieskatīsimies konkrētos Aurovillas bērnudārzos.

 

AHA! (ahā – es zinu, saprotu un varu!) – bērnudārzs no 2,5 – 7 gadu vecumam.

Kā jau teikt bērnudārza mērķis ir izglītot bērnus atbilstoši Aurobindo un Mātes mācībai: attīstīt un stiprināt izaugsmei nepieciešamo iekšējo gribu. Tiek realizēta uz izprati balstīta mācīšanās. Katrs bērns vispirms tiek vērots, lai noskaidrotu, kas visvairāk nepieciešams viņa progresam. Tas tiek bērnam arī iedots, bet turpinot uzmanīgi vērot bērna reakciju – tā var būt atšķirīga. Tiek pieņemts, ka bērniem ir liels apslēpts iekšējs potenciāls, kurš jāatklāj. Tāpēc bērniem uzticas un ļauj izmēģināt dažādas lietas – princips: ļauj mēģināt, jo es varu! Radot iespēju izpausties bērnu “brīvai gribai”, tiek stimulēta viņu iekšējo potenciālu uzplaukšana kā fiziskajā, tā emocionālā, estētiskā un garīgā ziņā. Bērni progresē atbilstoši savam tempam un spējām. Bērns pats virza savu mācīšanos - skolotājs ir tikai koordinators. Tas tiek pamatots ar vienkāršu salīdzinājumu lauksaimnieka lomā ar augu: lauksaimnieks var iesēt sēklu un radīt labvēlīgus apstākļus augšanai, bet nevar iemācīt sēklai, kā augt un par ko kļūt.

Dažas AHA! darbības tēzes:

·         Turēt izglītojamo centrā;

·         Elastība visā: vides nodrošināšanā, attieksmē, mācīšanās stilā;

·         Palīdzēt bērnam izprast savu būtību, kļūt par pašpaļāvīgu indivīdu un iekļauties apkārtējā pasaulē, mijiedarboties ar to; palīdzēt rast atbildes uz būtiskiem jautājumiem;

·         Strādāt kopā, meklējot līdzsvaru starp indivīdu un kolektīvu jaukta vecuma grupās;

·         Iemācīties izdarīt apzinātu izvēli un uzskatīt kļūdas kā palīgus un ceļvežus;

·         Uzņemties atbildību par paša mācīšanos / progresu;

·         Sasniegt mērķi bez fiksēta grafika vai fiksētas mācību programmas.

 

Nandanam bērnudārzs bērniem no 2,5 līdz 7 gadu vecumam

 

Nandanam ir silīte un bērnudārzs, kas atrodas Centra laukā, kuru apmeklē 60 bērni vecumā no 2,5 līdz 7 gadiem. Nandanam, kas sanskritā nozīmē “dārzs”, ir otrais Aurovillas bērnudārzs, kas tika izveidots 2003. gadā.

Mēs sākam ar izpratni, ka “patiesas mācīšanas pirmais princips ir tāds, ka neko nevar iemācīt” un ka “skolotājs nav instruktors vai uzdevumu meistars, bet gan palīgs un ceļvedis”. Paturot to prātā, mēs strādājam pie bērnu integrētas attīstības, koncentrējoties uz viņu fizisko, garīgo, vitālo un psihisko attīstību, ievērojot Mātes un Šri Aurobindo sniegtās vadlīnijas.

Mēs daudz izmantojam projektu metodi, jo mēs uzskatām, ka tā ir ļoti efektīva un holistiska, sākot ar tēmām, kas ir tuvu bērniem, ar katru reizi paplašinot redzesloku.

Mēs stingri esam pārliecināti, ka bērniem jābūt brīvai iespējai izpētīt savu iekšējo pasauli un apkārtējo pasauli un iespējai augt savā tempā un savā veidā, būt vienmēr saskarē ar savu psihisko būtni (dvēseli) un būt tās vadītam. Tajā pašā laikā mēs esam sapratuši, ka mūsu rūpes dažreiz var palīdzēt, arī plānota un strukturēta darbība var būt noderīga. Mēs cenšamies līdzsvarot šos divus darba veidus, kā arī cenšamies līdzsvarot aktivitātes grupas - kur bērni iemācās saskaņoti sadarboties ar draugiem un attīstīt sociālās prasmes.

Lai to izdarītu, mums ir gan klašu aktivitātes, gan centra aktivitātes. Dažreiz bērni savās klasēs strādā sava vecuma grupā un daļu laika strādā ar jaukta vecuma grupā.

Mums ir amatniecības centrs, drāmas centrs, bloku centrs, zinātnes centrs, ēdiena gatavošanas un dārzkopības centrs, klusā istaba, lasīšanas stūris, spēļu stūrītis. Mēs uzskatām, ka pēc tam, kad bērns ir ieguvis zināšanu slāpes un vajadzību pēc sevis pilnveidošanas, viņš pats var uzņemties atbildību par savu izglītību, un skolotājs var būt vadošais tikai tad, kad tas ir nepieciešams.”

 

Nākošajā sarunā ir iecerēts, līdzīgi kā pa bērnudārziem, Aurovillas skolās.