1993. gads
Projekts Tautskola Drustos
Projekts Drustu Tautskolas izveidošanai
1. Drustu Tautskola
Tautskolas (TS) iniciators un galvenais rîkotâjs ir Drustu reìionâlâs attîstîbas centrs "99 Baltie Zirgi".Reìionâlais attîstîbas centrs (RAC) "99 Baltie Zirgi" veidoti kâ sabiedrîba ar ierobežotu atbildîbu. Tâ dibinâta 1993.g. oktobrî, reģistrēta LR uzņēmumu reģistrâ Valmierâ 1993.g. 21.decembrî, nr. 410300496. To dibinâja pieci Drustu zemnieki: Ojârs Rode, Andris Vilks, Roberts Glaudiņš, Kârlis Horoševskis un Armands Dzerkals ar pamatdomu veicinât novadâ saimniecisko un garîgo rosîbu. Kâ galveno alternatîvu iztikas pelnîšanâ reģionâ RAC piedâvâ lauku tûrismu, bet garîgâs rosîbas plâksnē - Tautskolu.
Drustu Tautskola tiek veidota sadarbîbâ ar Latvijas Pieauguðo Izglîtîbas Apvienîbu (LPIA). Viens no smagumpunktiem LPIA darbîbâ ir dot atbalstu lokâlu pieaugušo izglîtîbas (PI) centru veidošanâ. Tâpēc LPIA ar lielu interesi seko Drustu PI darbîbas attîstîbai.
Drustu Tautskola ir iecerēta visu vecuma cilvēkiem, gan bērniem pirmsskolas vecumâ, gan pieaugušiem. Uzskatâm, ka tâ ir liela iespēja radît vietu, kur cilvēki var ne tikai iegût zinâðanas un izglîtîbu, bet ka tâ arî bûs satikšanâs vieta un kultûras centrs. Tâ varētu kļût par bûtisku saimnieciskâs, kulturâlâs un sabiedriskâs rosîbas veicinoðu faktoru.
2. Drustu Tautskolas mçríi
Galvenie mērķis ir cilvēlkiem dot iespēju sevi pilnveidot, tajâ pašâ laikâ veicinot pagasta attîstîbu. To ceram sasniegt, izmantojot vietējo potenciâlu, t.i. amatnieki, visâdu veidu specialisti, TS darbîbâ interesenti u.c. saskatam sekojošas iespējas:
- amatniekiem bûs vieta kur strâdât, izrâdît un pârdot savus darbus, bet viņi arî bûs pasniedzēji ieinteresētiem,
- bērniem bûs iespēja bez parastâ skolas spiediena apgût zinâšanas,
- jaunieši varēs izglîtoties savas intereses laukos, tâ vairojot nâkotnes izredzes,
- pieaugušiem bûs iespçja tâlâkizglîtoties / pârkvalificēties,
- iekârtojot bilblioteku un rîkojot kulturâlus pasâkumus, TS veicinâs garîgo rosîbu,
- TS palîdzēs izveidot alternatîvus pelņas avotus, piem. radošais tûrisms, kuri atkal savukârt veicinâs TS darbîbu un attîstîbu,
- jâdomâ, ka arî kaimiņpagasti iesaistîsies darbîbâ; tâtad TS veicinâs rosîbu visâ reģionâ.
3. TS galvenie uzdevumi un darbîbas lauki
Sekojošâ tabulâ (3.1.) ir aprakstîti pasâkumi, kurus ieceram rîkot TS ietvaros, kâdu cilvēku grupu gribam uzrunât, kâdâ veidâ domâjam pasâkumiem îstenot un pamatojums, ko ieceram panâkt.
4. Drustu Tautskola darbîbas strateģija
Drustu Tautskolas darbîba tiek izvērsta pakâpeniski, ņemot vērâ finansiâlos, materiâlos, kadru un citus resursus. Sekojošâ tabulâ sadalam formâlâs un praktiskâs darbîbas daïâs. Formâlâ daïâ ir uzskaitîti ârçjie apstâkïi, kurus jânokârto, lai Tautskola varētu darboties. Skolas praktiskâs darbîbas daïâ uzskaitâm dažâdos darba laukus, kurus gribam Tautskolas ietvaros attîstît. Tabulâ ir uzskaitîti atsevišķâs darbîbas, kad domâjam tâs îstenot, kâdus resursus gribam izmantot un ar kâdiem finansiâliem izdevumiem tâs ir saistîtas.
Sagatavots LPIA semināra laikā Drustos
tautskolas galvenie uzdevumi un darbìbas lauki
KAS
|
KAM
|
KÂ
|
KAPÈC
|
kursi: papildizglìtìba
|
a) vietèjiem (zemniekiem, mazâ biznesa aizsâcèjiem, valodu apgúøanâ ieinteresètiem u.c.)
b) citiem interesentiem
|
-izmantojot vietèjos resursus, ti. vietèjie pasniedzèji (ja nav uz vietas, tad pielúdzot no apkârtnes), darbinieki, TS telpas, materiâlus
- sadarbojoties ar citâm organizâcijâm, piem. LPIA
|
- lai veicinâtu saimniecisko un kulturâlo rosìbu reåionâ
- b-variants varètu arì bút pelðas avots
|
seminâri,
konferences
|
izglìtìbas, kultúras u.c. darbiniekiem
|
izmantojot:
- TS resursus (darbiniekus, telpas)
- pagasta iedzìvotâju izvietoøanas iespèjas
- vietèjâs komerc- un darbspèku struktúras
|
- iespèja vietèjiem darbiniekiem (piem. amatnieki) darboties
- bezmaksas reklâma Drustiem
- materiâli un idejiski lìdzekîi TS tâlâkizveidei
- motivâcija sakârtot vidi
- pieredzes apmaiða
- sabiedrìbas uzmanìbas pieverøana TS
|
nometnes
|
cilvèkiem, kuriem interese: atpúta, daba, amatniecìba, tradicija, spec. intereøu grupas, kurâm intereses saskana ar TS domâm un iespèjâm
|
"
|
- iespèja vietèjiem darbiniekiem (piem. amatnieki) darboties
- bezmaksas reklâma Drustiem
- materiâli un idèjiski lìdzekîi TS tâlâkizveidei
- motivâcija sakârtot vidi
- sabiedrìbas uzmanìbas pieverøana TS
- alternatìvs pelðas avots
|
radoøais túrisms
a) túrists pats rada
b) rada ar citu palìdzìbu
|
jebkuram maksâtspèjìgam interesentam
|
- izmantojot vietèjos amatniekus, materiâlus, telpas, izvietoøanas iespèjas u.c. pakalpojumus,
- sagatavojot tematiskas ekskursijas un ekspedìcijas
a)-variantam piedâvâjam veicinoøu vidi
|
- iespèja vietèjiem darbiniekiem darboties
- motivâcija sakârtot vidi
- alternatìvs pelðas avots
- lìdzekîi TS tâlâk izveidoøanai
|
KAS
|
KAM
|
KÂ
|
KAPÈC
|
izstâdes
a) pastâvìgas ekspozìcijas
b) ìsslaicìgas izstâdes
|
interesentiem, túristiem
|
a) izmantojot:
- vietèjo mâkslinieku un amatnieka darbus
- TS bazi
- iespèjas uzcienât túristus
b) - pieaicinot citus mâksliniekus
- saskaðojot ar citiem pasâkumiem
|
- iespèja vietèjiem darbiniekiem (piem. amatnieki) darboties
- motivâcija sakârtot vidi
- alternatìvs pelðas avots
- lai veicinâtu kultúro rosìbu
- reklâma
b)-variantam nesaskatam reâlu pelðas iespèju, bet tâ ir laba reklâma
|
klubs ar sabiedrisku un kulturâlu programmu
|
daýâdâm paaudzèm, plaøai sabiedrìbas daîai
|
izmantojot vietèjo potenciâlu, pieaicinot citus; tâ nodroøinot plaøu intereøu apmierinâøanu
|
- kultúras un sabiedriskâs rosìbas veicinâøna
- reklâma
|
tematiska biblioteka
ar lasìtavu, klausìtavu un grâmatgaldu
|
interesentiem
|
izmantojot:
- TS bazi
- audio-video tehniku
- pieaicinot zinoøus cilvèkus, mâksliniekus
|
- kulturâlai rosìbai
- redzes loka paplaøinai
- atpútei
|
bezmaksas avìze
|
reåionam, apmeklètâjiem
|
izmantojot vietèjo potenciâlu
|
- lai informètu sabiedrìbu
- pasâkumu izsludinâøanai
- reklâmai
|
citi kultúras pasâkumi
|
interesentiem, túristiem, plaøai publikai
|
izmantojot vietèjo potenciâlu
|
- pelðas avots
- reklâma
|
informâcijas izplatìøana un koordinâcija
|
potenciâliem interesentiem Latvijâ un ârzemès (túristi)
|
- izmantojot jau esoøos kontaktus
- dibinot jaunus
|
- piesaistìt interesi
- piedâvât cilvèkiem iespèju kulturâli atpústies
|
Nepiecieøamie formâlie darbì
DARBÌBAS SECÌBA
|
LAIKS,
ILGUMS
|
RESURSI
|
IZDEVUMI (Ls)
|
ATBILDÌGAIS
|
PIEZÌMES
|
I.
1. grupas izveide
2. dibinâøanas akts (protokols)
3. nolikums, statúti
4. reåistrèøana valsts reåistrâ
5. kontu atverøana bankâ
6. stâøanâs nokokîu inspekcijas atskaitè
|
|
|
|
|
Tâ ka Drustu Tautskola veidojas reåionâlâs attìstìbas centra "99 Baltie Zirgi" ietvaros (tâ statútos ir paredzèta apmâcìba), kurai øìs prasìbas ir jau izpildìtas, øie punkti uz TS vairs neattiecas.
|
II.
2. Sasaukt "99 Baltie Zirgi" valdi, kura lemj par skolas dibinâøanu (protokols)
|
94.g. júlijâ
|
|
|
|
|
III.
Nolikuma izstrâde un apstiprinâøana "99 Baltie Zirgi" valdè
|
94.g. júlìjâ
|
|
|
|
izstrâdâts un apstiprinâts
|
IV.
Skolas protokola dibinâøanas protokola un nolikuma iesniegøana paøvaldìbai apstiprinâøanai
|
94.g. júlijâ
|
|
|
|
iesniegts un apstiprinâts
|
V.
cilvèki (darbinieki, pasniedzèji)
a) esoøie
|
jau ir
|
Inga Zariða (lietvedìba, sakari un dabas mâcìba)
Dace Dzerkale (pirmsskolas vecuma bèrniem, formâlâ grâmatvede)
Ojârs Rode (organizatorisko lietu vadìba, pirmsskolas vecuma bèrnu apmâcìba)
Rúta Dukure (matemâtika, dabas zinìbas, tulks, sargs)
vairâki meistari, amatnieki
|
|
Inga Zariða
|
-darbiniekiem jâsagatavo izglìtìbas un darba dokumentus
- meistariem / amatniekiem nepiecieøami kursi pedagoåijâ
|
DARBÌBAS SECÌBA
|
LAIKS,
ILGUMS
|
RESURSI
|
IZDEVUMI (Ls)
|
ATBILDÌGAIS
|
PIEZÌMES
|
V.
b) iecerètie
|
95.g. janv., saistìts un atkarìgs no finansiâlâm iespèjâm
|
pèc iespèjas vietèjie cilvèki, trúkst
- sekretârs (ar datorzinâøanâm)
- saimnieks (èkâm, iekârtai)
- múzikas skolotâjs
- valodas skolotâji, tulki
|
|
Inga Zariða
Ojârs Rode
|
cilvèkus atrast uz vietas, nebús viegli, piem. arì Drustu skolâ nav múzikas skolotâja
|
VI.
èkas
1. lìgumi
2. tekoøais remonts
3. apkure
4. elektrìba
5. kanalizâcijas iekârtoøana Liepâs un tualetes izveide
6. údens
7. ìre
8. pieslègøana Energo uzskaitè
9. telefona sakaru iekârtoøana
|
1. 94.g.1.okt.
2. 94.g.1.dec.
3. no okt. lìdz aprilim
4. "
5. 95.g. aug.
6. 10 mèneøiem
7.mènesì
|
a) Lìvânu mâja
b) Liepas (Vecdrustu muiýa)
|
2. 200,-
3. a) 80,-
b) 1000,-
4. 50,-
5. pèc tâmes
6. 50,-
7. a) 15,-
8. 150,-
9. 150,-
|
Ojârs Rode
saimnieks
|
ir divas piemèrotas èkas, bet ir nepiecieøami lìdzekîi tekojoøiem un vienreizèjiem izdevumiem
|
VII.
formalitâtes kârtoøana ar izglìtìbas ministriju (skolas akcepts) un finanses inspekcija
|
94.g. dec.
|
|
20,-
|
Ojârs Rode
|
vajadzìgs transports
|
Praktiskâ Tautskolas darbìba
DARBÌBAS SECÌBA
|
LAIKS, ILGUMS
|
RESURSI
|
IZDEVUMI (Ls)
|
ATBILDÌGAIS
|
PIEZÌMES
|
I.
pieauguøâs izglìtbìbas kursi:
a) menedýmenta, uzðèmèja
b) valodas
c) øúøanas, piegrieøanas
d) kokgrebøana
e) skârdnieka
f) auøanas
|
94.g. dec.
|
-materiâli
- algas
b) audio tehnikas iegâde
materiâli
c - f) algâm mènesì
materiâliem mènesì
|
200,-
100,-
120,-
100,-
|
Ojârs Rode un pasniedzèji
|
a,b) uzaicinâs specialistus
c - f) vietèjie pasniedzèji
|
II.
reklâma (avìzes, bukleti u.c.)
|
94.g. sept.
|
materiâli ceturksnì
|
50,-
|
Ojârs Rode
|
sludinâjumi, ziðojumu dèlis, pa pastu, sabiedriskâs vietâs, mutiski saietos
|
III.
kursi pirmsskolas vecuma bèrniem
|
94.g.okt.
|
materiâli
algas mènesì
|
200,-
120,-
|
Ojârs Rode
|
- vecâki maksâs apm. 30% no bèrnu apmâcìbas reâlâs izmaksas
- daýu bèrnu vecâkus vajadzès atbrìvot no skolas naudas apmaksas
- jâparedz bèrnu transportèøanas apmaksa lìdz skolai un atpakaî
|
IV.
klubs
a) tautas dziesmu un rotaîu vakari bèrniem
b) diskusiju vakari
|
94.g.okt.
|
pašizmaksas princips
|
|
a) Inga Zariða
b) Ojârs Rode
|
iesaistìt jaunus darbiniekus, ìpaši jauniešus, šâdu un lìdzìgveida pasâkumu organizâcijâ
|
V.
biblioteka
a) grâmatu saðemøana, lasìøana
b) intelektuâli vakari
c) grâmatu pirkøana
|
a) 94.g. sept.
b) 94.g. okt.
c) 95.g. jan.
|
plaukti, galdi, krèsli
grâmatu ziedojumi
vèlams muzikas centrs
|
200,-
500,-
|
Ojârs Rode
|
- bilblioteka bús tematiska ar uzsvaru vèsturè, tradicijâm, filozofiju, dabu
- ir domâts tur rìkot seminârus, saietus, reprezentèøanos u.c.
|
DARBÌBAS SECÌBA
|
LAIKS, ILGUMS
|
RESURSI
|
IZDEVUMI (Ls)
|
ATBILDÌGAIS
|
PIEZÌMES
|
VI.
seminâri, konferences, nometnes
|
94.g. aug. (notika PI nometne "Vèjš krèpès" ar LPIA atbalstu)
|
paøizmaksas princips
LPIA atbalsts
gultas veîa un
matraài 25 cilvèkiem
|
700,-
|
LPIA
Ojârs Rode
|
ir domâts arì turpmâk rìkot kopâ ar LPIA nometnes Drustos, bet ir arì jâmeklè citus potenciâlus rìkotâjus
|
VII.
radoøais túrisms
|
94.g.aug.
|
paøizmaksas princips
|
|
"99 Baltie Zirgi"
|
izmanto TS amatniekus, TS resursus, TS rìko ekspedìcijas un ekskursijas
|
VIII.
Izstâdes
a) pastâvìgas amatniecìbas izstâdes
b) ìsslaicìgas amatniecìbas izstâdes
c) mâkslas izstâdes
|
a) 94.g.dec.
b) 93.g.dec.
94.g.aug.
94.g.dec.
...
c) 94.g.dec.
|
a) paøizmaksas princips
b) par izstâdes izdevumiem
c) par izstâdes izdevumiem
|
5,-
10,-
|
b) Purèns
|
uz priekšu, pârdodamos darbus jânovèrtè un pie pârdoøanas jâiekasè nodokîi un 10% Tautskolai
|
IX.
citi kultúras pasâkumi
|
94.g. Ziemsvètki
95.g. Lieldienas
95.g. Jâņi
95.g. Mârtiņi u.c.
|
paøizmaksas princips
|
|
|
šâdus pasâkumus iepriekš sagatavos, daîèji arì iesaistot túristus
|
.