Pieredze Lacēnu saimē

Atmosfēras veidošana, dienas režīma ievērošana „Lācēnu” saimē
Anna Zizevska
 
•           Uzklausīt citu padomus un pieredzi.
•           Nebaidīties izdarīt kaut ko pilnīgi atšķirīgu – nošokēt savus skolēnus. Daudzi skolotāji, kuriem klasē ir problēmas, dara kaut ko patiešām pārbaudītu, piemēram, liek bērniem rakstīt, domājot, ka vismaz šajā procesā viņi var skolēnus kontrolēt. Tas nav pareizi! Ir jāliek viņiem izdarīt kaut ko patiesi īpašu: izvest viņus ārā, lai mācītu viņiem dabas zinības, uzzīmēt dabas parādības – tas viņus uzrunā un ieinteresē.
•           Ikviens var atsaukt atmiņā savus skolas gadus. Jāpadomā par tiem patiešām kārtīgi un jāpajautā draugiem, ar kuriem kopā mācījies, lai iegūtu atšķirīgu viedokli. Jāatceras skolotāji, kuri patika un kuri ne, un padomāt par iemesliem, kāpēc, kas viņiem bija par vainu? Varbūt viņi lika tev justies mazam un nenozīmīgam, varbūt nebija nozīmes tam, cik reižu tu pacel roku, viņi nekad tevi neizsauca vai arī viņi tevi atstāja pēdējo, kas nozīmēja, ka jau kāds cits skolēns bija nozadzis tavu ideju. Jāmācās no šīm kļūdām, taču tajā pašā laikā jāmācās un jāatkārto to, ko viņi darīja labi. Ja tas palīdzēja viņiem, tad var palīdzēt arī tev. Varbūt tu ar mīļumu atceries skolotājus, kuri vienmēr ģērbās spilgtās drēbēs, vai arī – neskatoties uz to, cik viņi bija aizņemti, viņi vienmēr teica labdien. Atskatīšanās atpakaļ uz saviem skolas gadiem ļauj tev paraudzīties uz skolu no skolēna viedokļa.
•           Stundas darba gaita ir plānota emocionāli bagāti, lai skolēns mācību I. semestri noslēgtu pozitīvi, analizējot savus panākumus un grūtības skolā un izvirzītu sev mērķi II. semestrim. Skolēns izzina sevi atskatoties uz I. semestra paveiktajiem darbiem un izvērtējot, kas paveikts. Stundā plānotais izvērtējums ir gan skolēna pašvērtējums, gan klases kolektīva vērtējums, veicinot prasmi ieklausīties klasesbiedru teiktajā. Skolēni mērķa izvirzīšanā balstās uz I. semestra izvērtēšanā gūtajiem secinājumiem.
Īpašu noskaņojumu klasē rada sveces darināšanas process. Klusumā svecē tiek ierakstītas labās domas nākamajam gadam, padomājot ne tikai par sevi, bet arī par līdzcilvēkiem. Brīnumsvecītes iedegšana un novēlējumi citiem ļauj saskatīt sevī un citos pozitīvo.